Het goede gesprek op je werk!

Samenwerken gaat in veel gevallen op inhoud, met een gezamenlijk doel. Klinkt heel goed.

Samenwerken

Ik hoop voor iedereen die dit leest dat je ook al eens in een team hebt gewerkt of werkzaam bent dat elkaar dondersgoed kent en aanvoelt. Dat je niet alleen weet wat de ander goed kan of kent maar ook waar de ander zijn/haar passie ligt, waar de ander van wakker ligt, hoe de ander in elkaar steekt. In mijn woorden: waar de ander ‘van tikt’.

Dit laatste kom je doorgaans niet te weten wanneer je ‘alleen maar’ gaat samenwerken. Erachter komen waar de ander ‘van tikt’

kost tijd, kost moeite, kost moed!

Samenwerken kost altijd tijd en moeite. Het verschil zit h’m in het laatste: de moed. De moed om het goede gesprek te willen starten, zonder te weten waar het precies uit gaat komen. De moed om jezelf ook volledig in te brengen in dat gesprek, zonder masker, bloot.

Wat is het goede gesprek?

Elk gesprek is een kwestie van halen en brengen. Het goede gesprek is in mijn ogen het gesprek waarin je ‘jezelf’ brengt aan je collega’s en waarin je datzelfde haalt van je collega’s.

‘Jezelf’, wat is dat?

Voor mij, voor wie woorden en woordkeuze belangrijk zijn, is het een extra opgave om woorden met andere woorden uit te leggen (lees deze zin gerust nog een keer) 😏.

Het eerste woord dat in mij opkomt hierbij is openhartig. Wholehearted (met heel je hart) zoals Brene Brown het noemt. Dit vormt de basis van, en randvoorwaarde voor, het goede gesprek. Het nodigt de ander in het gesprek uit om óók openhartig te zijn. In het goede gesprek wacht je niet eerst op de ander of hij/zij wholehearted is. Het is jouw startpunt zonder het direct van de ander te verwachten: de eerste stap! Wat je deelt en dus brengt in dat gesprek is hoe jij écht in elkaar zit, waar je passie ligt en waar je wakker van ligt. Voor diegene die mijn artikelen lezen spreekt het voor zich dat hier het woord ‘kwetsbaar’ ook op zijn plek is. Mijn ervaring is dat wanneer je dit zelf brengt dat je dat ook terugkrijgt van de ander. Dit is echter niet vanzelfsprekend. Vandaar de gevraagde moed!

Waarom het goede gesprek?

Mijn persoonlijke ervaring is dat écht samenwerken start aan de mens-kant, in plaats van aan de inhoudelijke kant. De ander oprecht goed willen leren kennen door jezelf ook oprecht in te brengen, is dé start van een goede samenwerking. Dit is de broedplaats voor vertrouwen, het gunnen en succes. De pyramide van Lencioni start met vertrouwen, mijn aanvulling voor de basis van deze pyramide is ‘het goede gesprek’.

Het goede gesprek kan natuurlijk net zo goed als startpunt in het bovenstaande vertrouwen geplaatst worden. De essentie van mijn betoog is dat dit het startpunt is van een verdere opbouw. De pyramide van Lencioni spreekt verder voor zich, uiteindelijk gaat het in een organisatie om gezamenlijke (organisatorische) resultaten te bereiken. De weg hiernaartoe is zo veel prettiger en vaak sneller wanneer je je collega’s goed hebt ontmoet aan de menskant!

Wanneer het goede gesprek?

De start van een samenwerking heeft de voorkeur voor het goede gesprek. Dit omdat er nog geen ervaring met elkaar is en men elkaar nog niet kent. Het wholehearted zijn, zonder vooringenomenheid, is het makkelijkste op dat moment. In de praktijk komt het ook voor dat in verloop van tijd het goede gesprek wordt aangegaan. Vaak is hier dan een aanleiding voor of collega’s voelen dat ze naar een volgende stap in de samenwerking met elkaar willen. Dit vraagt een soort reset van de collega’s in kwestie. In de praktijk heb ik hier waardevolle verbindingen zien ontstaan.

Het goede gesprek in teamverband

Voor het goede gesprek in teamverband gelden dezelfde basisregels als bij één op één gesprekken. Ervaring leert echter wel dat een goede facilitator van een dergelijk groepsgesprek nodig is. Iemand die de initiële sfeer neerzet en bewaakt, iemand die kan interveniëren op een waardige wijze, iemand waarvoor het proces belangrijker is dan de uitkomst. Om iedereen in dit gesprek gelijkwaardig te laten zijn ligt deze rol in dit gesprek bij een externe begeleider.

Mijn oproep!

Maak tijd en ruimte vrij voor het goede gesprek op je werk!

Heb moed om dit op te pakken en je zult worden beloond.

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen op dit vlak en ik leer graag van jou! Neem gerust contact op om hier verder over van gedachten te wisselen.

Over de auteur

Olav Eerkes is tot 2016 jarenlang werkzaam geweest in de bancaire wereld als directeur-bestuurder. Dat deed hij reeds op een niet bancaire wijze. Sinds 2008 coacht hij mensen in het bereiken van hun next step. Sinds 2016 doet hij dat vanuit een zelf opgerichte organisatie Meridío, dat ‘delen’ betekent. In Meridío hebben zich een tiental professionals verbonden met als doel het coachen en begeleiden van individuen, teams en tijdelijke opdrachten binnen organisaties. 

De mens staat hierbij altijd voorop.

www.meridio.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: